Psychomotoriek

Psychomotoriek bij kinderen

Door te spelen en te ontdekken, ontwikkelen kinderen hun zintuigen en motoriek. Het ene kind ontwikkelt zich al sneller dan het andere. Bij een aantal kinderen kan een vertraging in de motorische en sensorische ontwikkeling ontstaan. Deze vertraging kan een negatieve invloed hebben op het zelfbeeld en leermogelijkheden van het kind. Een kind met een psychomotorische ontwikkelingsachterstand heeft extra zorg en aandacht nodig. Het moet harder zijn best doen en meer oefenen om bepaalde vaardigheden onder de knie te krijgen. Omgekeerd is het ook zo dat faalangst of een laag zelfbeeld de motorische processen verstoren. Op tijd ingrijpen is daarom erg belangrijk.

Door te bewegen onder begeleiding van de psychomotorische therapeut kan het kind zijn lichaam beter leren kennen en leert het zich beter oriënteren in de ruimte. Lichaamsbesef, concentratie, geheugen en motoriek worden daarbij ook gestimuleerd. Een goede basismotoriek is van groot belang bij schoolse vaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen. Psychomotoriek richt zich dan ook op het verwerven van basisvaardigheden die essentieel zijn voor de ontwikkeling van het kind.

Voor wie?

Voor kleuters, lagere schoolkinderen en jongeren met moeilijkheden op vlak van:

  • grove en fijne motoriek
  • schrijfmotoriek
  • lichaamsbesef
  • ruimtelijke oriëntatie en onderscheidingsvermogen
  • verstoorde basismotoriek ten gevolge van neuro-motorische aandoeningen (bv. cerebrale verlamming) en ontwikkelingsstoornissen (bv. ASS, AD(H)D)

Hoe verloopt de behandeling?

Psychomotorische therapie wordt opgestart op voorschrift van de doorverwijzende arts.
Bij aanvang is er een intakegesprek. Hierbij wordt samen met de ouders de hulpvraag besproken.
Tijdens de eerste sessies wordt er gekeken wat het kind al kan en wat minder vlot verloopt. Dit gebeurt door observatie van de therapeut en het afnemen van enkele gestandaardiseerde tests. Met deze gegevens wordt een behandelplan opgesteld. Hierbij staat bewegen centraal. Dit wordt ondersteund door allerlei materiaal om beweging te faciliteren.
Tijdens de behandeling is een goede samenwerking tussen de therapeut, het kind, het gezinssysteem én de schoolse omgeving van belang.
Elke sessie duurt 40-45 minuten. Via het ziekenfonds krijg je een terugbetaling. Meer info over de tarieven vind je onder ‘Praktische info’.

Praktische info

Aanmelding

  • dit kan via telefoon of mail
  • je meldt je aan met een voorschrift van de behandelende arts
  • bij een eerste consultatie breng je ID en een vignet van het ziekenfonds mee

Werkwijze

  • kennismaking: gesprek met ouders en kind waarbij de hulpvraag wordt besproken. Deze sessie neemt 45 min in beslag.
  • therapieverloop: evaluatie van de vaardigheden door spel, beweging en gestandaardiseerde testbatterij. Met deze gegevens wordt samen een behandelplan opgestart. Sessies duren gemiddeld 45 min.
  • samenwerking en overleg: met toestemming van de ouders wordt regelmatig overleg gepleegd met alle betrokkenen (ouders, behandelende arts, school, CLB…).

Tarieven

  • geconventioneerde therapeut
  • gedeeltelijke terugbetaling via ziekenfonds
  • tarieven zie link

Betaalmogelijkheden

  • betaling gebeurt na enkele afspraken (in overleg met de cliënt)
  • via overschrijving, mobiele bank app of cash

Annulatie van afspraken

  • gelieve tijdig jouw afspraak af te bellen wanneer je er niet geraakt